فروردینی ها

نوشته های یه آدم سر به هوا

فروردینی ها

نوشته های یه آدم سر به هوا

آیین های باران خواهی و ویژگی نمایشی آنها (قسمت دوم)

عروسی قنات

موضوع نر و ماده بودن آب ها و نیز قنات که ماندگاری است از مراسم دوران ستایش آناهیتا و تیشتر ، ما را به عروسی قنات رهنمود می کند که امروزه در بسیاری از نقاط ایران ، از جمله روستاهای اراک ، تفرش ، ملایر ، تویسرکان ، محلات ، خمین ، گلپایگان ، دلیجان ، چهار محال ، اصفهان ، دامغان ، شاهرود ، یزد و شهرکرد متداول است. در گذشته حوزه اجرای مراسم عروسی گسترده بوده است و احتمال دارد که در دوران باستان عروسی چشمه ، رودخانه و ... نیز وجود داشته است.

بررسی ها ی انجام شده در مورد این موضوع نشان می دهد که در مناطق کم باران  و تقریبا کم آب و نیز حاشیه  کویر ایران  ، هر گاه در اثر نیامدن باران آب قنات کم می شده ، این مراسم اجرا می شده است.

طرز عمل بدین صورت است که با انتخاب عروس قنات که ممکن است یک زن بیوه و یا یک دوشیزه باشد ، سعی می کنند رضایت او را به دست بیاورند ، بنابراین پس از این عمل مردم  عینا مانند یک عروسی معمولی جشن می گیرند.ساز و دهل و سایر آلات موسیقی محلی نواخته می شود و با رقص و دست افشانی شادی می کنند.گاه پیشاپیش آنان پیرمردان و پیرزنان حرکت می کنند و عروس را بر سر سفره عقد که معمولا در کنار قنات استمی برند ، ممکن است این مراسم در خانه ای باشد ، آنگاه کوزه ای از آب قنات بر سر سفره عقد می گذارند. پس از مراسم عقد ، عروس بایستی بدون لباس در آب قنات آب تنی کند.ضمنا در سر خرمن مردم مقداری گمپندم و جو به وی می دهند.آنچه در این مراسم متداول است ، شادی و دادن طعام به نماد برکت و نعمت خواهی ار طبیعت است .زن نماد زایش و باروری در ارتباط با قرار می گیرد و آب را نیز به زایندگی و آفرینش وا می دارد.

سایت آفتاب( آب و دعای باران در ایران)

نظرات 2 + ارسال نظر
ریحانه شنبه 23 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 05:07 ب.ظ http://http://nasimjavane.blogfa.com/

سلام ندا خانوم شما یین می ترکونمش از عکس این وبلاگ رو اگه وقت داشته باشم سلام بنده رو خدمت دایی جان برسانید

امیر شنبه 23 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 08:10 ب.ظ http://amir-perspolisi.blogsky.com/

سلام
وبلاگ خیلی زیبایی داری ممنون میشم به وبلاگ منم سر بزنی فقط نظر یادت نره میدونستی که وبلاگت معدن طلاست؟چرا نمیخوای از وبلاگت علاوه بر تفریحی بودنش استفاده مالی بکنی؟ آیا میدونستی از طریق وبلاگت میتونی درامد ثابت ماهیانه داشته باشی و حتی اگه خودتم نخواستی فعالیت کنی از طریق زیرمجموعه هات که تو سیستم عضو میکنی ماهیانه در آمد ثابت داشته باشی؟اینا اصلا کاری نداره و چند دقیقه بیشتر وقتتو نمیگیره.با گذاشتن بنرهای تبلیغاتی سیستم اکسین ادز به ازای هر کلیک که روی تبلیغاتت بشه تا سقف 70 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر نفر که به سایت دعوت کنی مبلغ 100 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر کلیک که رو تبلیغات زیر مجموعه هات بشه مبلغ 5 تومان پورسانت میگیری.این عالی نیست؟تازه اگرم نخواستی این فعالیت ها رو بکنی میتونی فقط عضو سایت بشی و از ابزار وبمستر فوق العاده سایت برای زیبایی سایت و افزایش آمار بازدیدهای وبلاگت استفاده کنی.که کاملا رایگانه مثل سیستم تبادل لینک و پیلم نما و خبرنامه . میتونی هر روز خودت 1 بار روی تبلیغات متنی و روی تبلیغات گرافیکی وبلاگت کلیک کنی و پورسانتشو گیری.حالا اگه تصمیم گرفتی تا عضو سایت بشی از طریق لینک زیر میتونی اینکارو بکنی: http://www.oxinads.com/?a=2216

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد