فروردینی ها

نوشته های یه آدم سر به هوا

فروردینی ها

نوشته های یه آدم سر به هوا

تاریخ هنر مصر

سلام
با حودم گفتم  در این بخش به تاریخ هنر بعضی از کشورها بپردازم
فکر بکنم بررسی این مسئله که تمدن های بزرگ در چه جایگاهی بودند وهم اکنون در چه جایگاهی هستند خالی از لطف  نیست
در ابتدا می پردازم به مصر
تاریخ هنر مصر (بخش اول)
بعد از تمدن بین النهرین تمدن مصر کهن ترین تمدن جهان محسوب می شود.
از سال 3200ق م به یقین تاریخی نخستین سلسله پادشاهی کهن در مصر تاسیس می یابد و گواه معتبر آن نوشته منقور بر لوح تشریفاتی فرعون نارمر منس است که معلوم می دارد پادشاه های دو سرزمین (مصر سفلی و مصر علیا)به دست نارمر کشوری واحد شده است. یازده سلسله نخستین پادشاهان مصر دوره به نام پادشاهی کهن را به وجود می آوردند که از 3200ق م تا حدود 2040 ق م ادامه یافت . سپس پادشاهی میانه روی کار آمد که آغارش سال 2040 وپایانش 56۷ ق م تعیین شده است و از سلسله بیست ویکم  تا سی ام یا آخرین سلسله پادشاهی مصر یعنی فاصله زمان میان 1085 تا 332  به نام دوره متاخر ضبط شده است .دولت قدیم مصر در سال 524 ق م به دست ایرانیان سقوط کرد.
در سال 332 ق م اسکندر این سرزمین را تصرف کرد و تا سال‌ها بعد سلسله بطالسه که از جانشینان اسکندر بودند، بر آن حکم فرما بودند. در سال 641 میلادی (19 هجری قمری) در زمان خلیفه دوم، عمر ، مسلمانان این کشور را فتح کردند. از آن زمان مصر همواره از سرزمین‌های مهم برای حکومت اسلامی بوده و تا سال 1517 میلادی که دولت عثمانی بر مصر تسلط یافت در دست خلفای اموی و عباسی و فاطمی بود. در سال 1798 ناپلئون به آنجا لشگر کشید و در سال 1805 میلادی محمد علی پاشا از طرف دولت عثمانی حاکم آنجا شد و سلسله جدید مصر را تشکیل داد.
مصر تا مدت‌ها تحت الحمایه انگلستان بود ولی پس از جنگ جهانی اول بر اثر فشار مردم، انگلستان استقلال مصر را اعلام کرد.
از همان دوران دیرین خصوصیات بنیادی هنر مصر که بر سه محور عالم ربانی ؛ حیات پس از مرگ؛ و الوهیت مقام فرعون استوار بود ؛ تکوین و تثبیت یافت.هنر مصری نتوانست در طول قرون متمادی از حصار بعضی قیود خود را را رها سازدبه نحوی که سیر تاریخی هنر ان قوم جز اندک تحول و تغییر که در فاصله زمانهای دراز به حصول پیوست گزارش بیشتری عرضه نمی دارد.
عقیده مصریان باستانی بر این بود که پس از مرگ روح آزاد شده به نام کا نیاز به کالبدی یا جایگاهی دارد تا در آن به زندگی خود در سرزمین مغرب یا جهان پس از مرگ ادامه دهد بنابراین از فقیر تا فرعون در طول حیات خود کوشش و هدفی جز این نداشت که وسایل و  جایگاه زندگی دیگر دنیاییش را با رفاه وفراخی هر چه تمامتر تدارک ببیند. در مقبره دولتمندان و فرعونان  همه گونه ظروف ونذورات واثاثه و زیور الات در دسترس متوفا گذارده می شود وحتی تصاویر ونقش برجسته هایی از شخصیت و امور عادی زندگی و صحنه های پیروزی و شکار وبزم و شادکامی وی تعبیه می گردیده است
در تدفین فرعون ساختن تابوت با قالب هیکل ‌‌‌‌‍؛و  روی در تابوت با بازنمای چهره و اندام برجسته وی نیز به منظور تامین موکد کالبدی آماده برای بقای کا فرعون در سرزمین مغرب می بوده است